مرکز دانلود فایل یک فایل

اطلاعیه فروشگاه

در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.ضمنا برای اینکه راحت تر محصول مورد نظرتون رو پیدا کنید از قسمت (جستجوی محصولات) بالای صفحه استفاده کنید. با تشکر

دانلود مقاله کامل درباره تعليم و تربيت سازنده

دانلود مقاله کامل درباره تعليم و تربيت سازنده

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :99

 

بخشی از متن مقاله

مقدمه

تعليم و تربيت سازنده، آن است كه خودآموزي را به انسان بياموزد و او را در شكل دادن به روش و ساختار يادگيري خود توانا سازد، به انسان بياموزد كه چگونه مسئوليت ادامة آموزش و پروش خود را بر عهده بگيرد، و او را چنان بپرورد كه جويندگي و بيش آموختن، خوي او شود و در دل و جان او جاي گيرد.

اما، انسان جويا و پژوهشگر، بايد ابزار جويندگي و پژوهش را بشناسد تا بتواند به گنجينه هاي گذشته و حال دانش بشري كه در كتابخانه ها و مراكز اسناد و مدارك علمي گردآوري شده، دسترسي پيدا كند، و آن گنجينه ها را پشتوانة كار تحقيقي خود سازد، و آن گاه به يافته هاي تازه اي دست يابد و آنها را  بر آن گنجينه هاي عظيم بيفزايد.

در دنياي شتاب زدة علم و صنعت امروز، دانستني ها مرز زمان و مكان نمي شناسند، چنان دم به دم در حال گسترش است، و سيل بي امان انتشار كتابها و مقاله ها و نشريه هاي گوناگون چنان بي وقفه است كه كار تهيه، ضبط و بازيابي مدارك علمي و منابع پژوهش، ديگر كار آساني نيست. دايره كار پژوهشگر امروز، مانند زمان ابن سينا به صندوق ها و رف هاي يك كتابخانه محدود نمي ماند. و ابعادي به وسعت تمام كشورهاي روي زمين دارد. دانش هايي كه در عصر ابن سينا در چند كتاب مي گنجيد، چنان گسترش يافته و پيش رفته كه يك پژوهشگر گاه بايد براي يافتن پاسخ يك سؤال، ساعتها و روزها در پاي شبكه هاي اطلاع رساني و در كنار رايانه ها بنشيند. او، به جاي رف يا صندوق انباشته از كتاب با شبكه هاي وسيع الكترونيكي و پايگاههاي اطلاعاتي ملي، منطقه‌يي و جهاني سر و كار دارد، و ناگزير است كه همة اين ابزارها را بشناسد.


فصل اول: منابع مرجع دست اول

هر پژوهنده اي، در هر سطحي از معلومات، براي يافتن پاسخ پرسشهاي خود، اولين راهي كه به ذهنش مي رسد، پرسيدن از يك متخصص در همان زمينه است. مي دانيم كه هميشه دسترسي به يك متخصص آسان نيست. و در هنگام دسترسي نيز انتظار نمي توان داشت كه يك تن همه جزئيات يك مطلب را دقيق به خاطر سپرده باشد و با يك نظم منطقي به ياد آورد و به ما بگويد.

پس چه بايد كرد؟ دومين راهي كه به ذهن مي آيد، جستجوي پاسخ در يك كتاب مرجع است، و اين خود پرسش هاي ديگري را هم به ذهن مي آورد كه:

-آيا هر كتاب مرجعي، پاسخ هر پرسشي را در بر دارد؟

-براي پاسخ به پرسش مورد نظر، از ميان مرجع ها، مناسب ترين مرجع را چگونه مي توان يافت؟

-آيا جز افراد متحصص و كتاب هاي مرجع، منابع ديگري هم وجود دارد كه با كمك آنها پاسخ پرسش هاي خود را بيابيم؟

-آيا...؟

پاسخ اين «پرسش هاي ديگر» را كسي مي داند كه معني «كتاب مرجع» را دقيق و درست بداند، ‌انواع مرجع ها را بشناسد، و بداند كه هر نوع مرجع، پاسخگوي چه نوع پرسش هايي است؟ و نيز بداند كه يك مرجع را چگونه به كار بايد برد؟

در پاسخ به اين كه آيا افراد متخصص و كتاب هاي مرجع، تنها منابع پاسخ به پرسش هاي ما هستند؟ بايد گفت كه در درجه اول: بله، اما هر منبع ديگري كه ما را به پاسخ درست و روشن برساند، نيز در شمار منابع مرجع است مانند كتاب هاي ديگري كه در ظاهر كتاب مرجع نيست، اما مي تواند پاسخ دقيق و درستي به پرسش هاي ما بدهد، مجله ها، روزنامه ها، نقشه هاي جغرافيايي، مواد و ابزارهاي ديداري – شنيداري مانند فيلم و اسلايد و ... كه اين منابع نيز در صورتي پاسخگوي پرسش هاي ما خواهد بود كه از آنها در موقع مناسب و براي پوشش مربوط و مناسب بهره بگيريم. تلفظ درست يك واژه را در يك واژه نامه بايد جست، و موقع جغرافيايي يك شهر يا روستا را در يك فرهنگ جغرافيايي.

در اين گفتار، منابع مرجع تعريف و گروه بندي مي شود، و در باره مرجع اصلي و دست اول، و انواع و موارد استفاده و ارزيابي آنها، آنچه براي يك پژوهشگر ضروري و سودمند است، مي آيد، و معرفي منابع مرجع رابط يا دست دوم، در گفتار بعد خواهد آمد.

 

تعريف كتاب مرجع:

نخستين تعريفي كه به ذهن مي رسد، اين است كه يك كتاب مرجع بايد پاسخ پرسش هاي بسياري را در بر داشته باشد، و در هر مورد، پاسخ مناسب را در جاي خود و در درون يك ساختار منظم پيش چشم ما بياورد، و به آساني بتوان گفت كه پاسخ مورد نظر در رديف الفبائي يا در فصل بندي آن كتاب، كجا قرار گرفته است؟ نيز در تعريف مرجع گفته‌اند: كتابي است كه مطالب آن با حدس و گمان و خيال و احتمال به ذهن نيامده، و آنچه در اختيار ما مي گذارد، حاصل جستجو و مطالعه و دقت، و رسيدن به امور يقيني و مقبول اهل فن است.

بايد بدانيم كه هدف يك كتاب مرجع، بيان نقطه نظرهاي گوناگون و بحث گسترده و سؤال آفريني نيست. يك مرجع فقط اطلاعات اصلي و بنيادي و تأييد شده را به صورتي فشرده و جامع بايد در اختيار خواننده بگذارد. كتاب مرجع براي مطالعه پيوسته تدوين نمي شود، و حاوي پاسخ هاي بسيار براي پرسش هاي گوناگون است، و هنگامي به آن مراجعه مي شود كه يك پرسش مشخص در برابر پژوهنده قرار دارد. به همين دليل، مطالب يك مرجع بايد به صورتي تنظيم شود كه هر مطلب را با ترتيب و تنظيم خاص، در آن بتوان يافت. آن ترتيب و تنظيم خاص به نوع و موضوع مرجع نيز بستگي دارد، مثلاً واژه نامه ها و دايره المعارف ها عموماً تنظيم الفبائي دارد، و مرجع هاي تاريخي را به ترتيب سالهاي وقايع تنظيم مي كنند.

در كتابخانه ها، عموماً كتاب هاي مرجع را در يك بخش جدا از كتابهاي ديگر و در نقطه اي ديدرس و دسترس مي گذارند، و چون مرجع ها مورد مراجعه مكرر و همگاني است، به امانت داده نمي شود، و فقط در درئون كتابخانه مي توان از آنها استفاده كرد.

 

ارزيابي  منابع مرجع

ارزيابي منابع مرجع يعني تعيين ارزش محتواي آنها، كارآيي و سودمندي آنها در پاسخ گويي، و اعتمادي كه به پاسخ هاي آنها مي توان داشت، و بخصوص آنچه هدف مشترك تمام كتابهاي مرجع است: دادن پاسخ درست در زماني كوتاه. در ارزيابي منابع مرجع، آنچه به عنوان معيارهاي كلي و در مورد تمام مراجع بايد درنظر گرفت، موارد زير است:

1-اعتبار پديده آورنده اثر، يعني صلاحيت علمي و تخصص و تجربه نويسنده يا نويسندگان، و همه كساني كه در تأليف و تدوين آن مرجع شركت داشته اند. توجه به آثار ديگري كه از نويسندگان نشر شده، ارتباط سوابق تحصيلي و تجربي آنها با مفاد و مندرجات مرجع، توجه آنها به آخرين پژوهش هاي مربوط و بهره گيري از آن پژوهش ها در كار خود، و به طور كلي استناد آنها به منابع معتبر و قابل اعتماد، نشانه هاي اعتبار نويسنده يا نويسندگان يك مرجع است.

2-اعتبار ناشر – مؤسسه هايي هستند كه به نشر آثار معتبر و با ارزش شهرت دارند و غالباً اين شهرت نتيجه يك تبليغ بازرگاني نيست. بعضي از ناشران ب راي حفظ اعتبار خود، روي كتاب هايي سرمايه گذاري مي كنند كه نويسنده آنها خود شهرت و اعتباري داشته باشد، و طبعاً بيشتر انتشارات آنها داراي اعتبار است.

3-تازه بودن اطلاعات – تازگي معلومات مندرج در يك مرجع، بخصوص در مراجع مربوط به علوم و فنون، بسيار اهميت دارد. در مرجعي كه محتوي شرح زندگاني گذشتگان و وقايع تاريخي است، ممكن است يك مطلب ساليان دراز و براي هميشه به يك صورت نوشته شود و قابل قبول باشد، اما در علوم و فنون و حرفه ها و صنايع هر روز نكته هايي تازه كشف مي شود، و گاه يك قانون علمي كه چند قرن مورد قبول بوده، بي اعتبار مي شود. اين امر، اهميت تازه بودن مرجع و تازه بودن مآخذ و منابع آن درا بيشتر مي كند.

4-زبان و شيوه نگارش – در بيان مطالب يك مرجع، نويسندگان بايد هشيار باشند كه تعبيرات و واژگاني كه به كار مي برند براي مراجعه كنندگان قابل فهم، و مناسب با ذخيره آنها از واژگان زبان باشد، براي مثال در مرجعي كه ويژه كودكان و نوجوانان است، واژگان كتابهاي دبستان و دوره راهنمايي تحصيلي باشد.

5-تنظيم منطقي- تنظيم يك مرجع يعني اين كه مطالب گوناگون آن چگونه در پي هم يا در كنار هم بيايد كه مراجعه كننده، هر مطلب را، جدا از مطالب ديگر به آساني پيدا كند؟ در ارزيابي يك مرجع توجه به اين نكته بسيار مهم است. د ر واژه نامه ها و دايره المعارف ها مناسبترين تنظيم، ترتيب الفبائي است كه به مراجعه كننده امكان مي دهد كه مطالب مورد نظر خود را در رديف الفبائي عنوان آن پيدا كند. در مراجعي كه تنظيم آنها تابع ترتيب الفبا نيست، وجود نمايه ها (فهرست ها)ي الفبائي ضرورت دارد و بازيابي مطلب موئرد نظر را آسان مي كند.

6-شكل ظاهري – در انتخاب يك مرجع براي كتابخانه، پس از توجه به محتوا و نظم علمي و منطقي و نگارش آن، شكل ظاهري كتاب را نيز نبايد از نظر دور داشت. كتابي كه مكرر مورد مراجعه است و و كساني كه با زمينه ها و خصوصيات مختلف آن را به كار مي برند، بايد از نظر چاپ و حروف چيني، كاغذ، صحافي و جلد، تصاوير و نمودارها عرضه اي مطلوب داشته باشد.

همان طور كه در گفتار نخست خوانديم، مقدمه و پيشگفتار و فهرست مندرجات يك كتاب، ما را از هدف و محتواي كتاب آگاه مي كند، و در انتخاب يك كتاب مرجع نيز بايد از همان طريق دريابيم كه آيا كتاب براي مراجعان كتابخانه ما مناسب و پاسخگوي نياز آنها هست يا خير؟ اگر كتاب ويرايش هاي مكرر دارد، بايد به تغييراتي كه در طي ويرايش پديد آمده توجه كرد. نيز بايد وجود سياهه اختصارها و آغازه ها، نمايه ها و فهرست هاي ارجاعي ديگر را درنظر گرفت، و از خود بايد پرسيد كه آيا مراجعان كتابخانه يا گروه سني كه كتاب را در اختيارشان مي گذاريم، مي توانند آن اختصارها و رمزها را درك كنند؟ و آن آگاهي را در بهره گيري از متن مرجع مي توانند به كار ببرند؟

 

انواع منابع مرجع؟

منابع مرجع را از روي شكل به دو گروه مي توان تقسيم كرد: مآخذي كه شكل كتاب دارد و مآخذي مانند نقشه هاي جغرافيايي، كره جغرافيايي و مواد و رسانه هاي ديداري – شنيداري كه آنها كه آنها را به طور كلي مراجع يا مآخذ غيركتابي مي گوييم.

كتاب هاي مرجع نيز با توجه به نقشي كه در ارائه اطلاعات دارد، به دو گره تقسيم مي شود:

-كتاب هاي مرجع اصلي يا دست اول كه منبع مستقيم اطلاعات است و پژوهنده، پاسخ پرسش خود را مستقيماً از آنها مي گيرد، و در اين گفتار از آنها سخن كي گوييم.

-گروه دوم كتاب هاي مرجع دست دوم يا هدايت كننده كه مانند يك پا، جوينده را به مرجع ديگر مربوط مي كند كه پاسخ پرسش او را در بردارد و از اين مرجع هاي هدايت كننده يا دست دوم در گفتار بعد سخن خواهيم گفت.

*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file27_1763086_6747.zip188.3k





آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات